Ovumian tuoreimmat asiakastyytyväisyyskyselyt osoittavat, että palvelun laatu on pystytty pitämään korkealla poikkeusoloissakin. Asiakaspalaute on kiitettävää kaikilla Suomen klinikoilla.
Esimerkiksi Ovumia Tampereella ja Jyväskylässä tyytyväisyys palveluihin sai keskiarvon 9,5, ja Helsingissäkin tyytyväisyys ylsi 9,0:aan. Kaikkien kolmen klinikan keskiarvoksi tulee 9,3, mikä on harvinaisen korkea arvosana asiakastyytyväisyydestä.
Samalla tavoin asteikolla 1–10 kysyttiin, kuinka todennäköisesti asiakkaat ja lahjoittajat suosittelisivat palveluita tuttavilleen tai perheenjäsenilleen. Tässäkin arviot olivat korkeita: Jyväskylässä keskimäärin 9,5, Tampereella 9,3 ja Helsingissä 9,2.
Koko ketju sai suositteluhalukkuudesta 9,3:n keskiarvon. Tulosten arvoa korostaa se, että kysely tehtiin viime vuoden lopulla kesken koronapandemian. Hoidot keskeytettiin keväällä, ja sen jälkeen niitä jatkettiin poikkeusjärjestelyin, osin myös etäyhteyksin.
Korona-aika myös lisäsi palvelujen kysyntää, turvajärjestelyjä ja kiirettä.
”Superystävällinen palvelu, joskus vähän aikataulut venyvät, mutta ei pahasti. Korona huomioitiin hienosti”, arvioi yksi Helsingissä lapsettomuushoitoa saanut vastaaja.
Henkilökunta saa eniten kiitosta
Avoimissa vastauksissa sai antaa ruusuja ja risuja saamastaan palvelusta. Eniten kiitosta sai henkilökunnan ystävällisyys ja lämminhenkisyys.
”Mukavaa kun henkilökunta tulee tutuksi, omat hoitajat ja lääkäri ei vaihdu koko ajan. Vastaanotolla on aina kiireetön tunnelma. Klinikalle on mukava tulla, vaikka toivotaankin, ettei enää kovin monesti tarvitsisi tulla ”, kiteytti yksi hedelmöityshoidettava Tampereella.
Kohtelua kehuttiin Ihanaksi, ystävälliseksi ja osaavaksi. Turvallinen olo ja ilmapiiri, arvioi toinen. ”Minua on pidetty kuin kukkaa kämmenellä. Suuret kiitokset!”, kuului yksi kommentti.
Henkilökuntaa ylistettiin myös Helsingissä.
”Meille on tärkeää saada asioida yhden lääkärin kanssa kerralla, ja se on onneksi onnistunut. Ovumian toimitilat ovat siistit ja viihtyisät. Kiitos ystävällisyydestä ja empatiasta”, kiitti hedelmöityshoitoja saanut pari Helsingissä.
Samaa mieltä oli myös munasolujen lahjoittaja:
”Informaatio on ollut selkeää ja sitä on ollut riittävästi. Minusta on pidetty huolta koko ajan koronaankin liittyvissä asioissa. Asiointi on ollut mukavaa ja asiantuntevaa.”
Tyytyväisyys jopa nousi edellisvuodesta
Kyselyssä palvelut oli jaettu lapsettomuushoitoihin, sukusolujen lahjoittamiseen, gynekologin vastaanottoon, siemennesteanalyysiin sekä kategoriaan ”muut”.
Näistä eniten tyytyväisiä oltiin Helsingissä gynekologin vastaanottoon (tyytyväisyys/suosittelu 9,8), siemennesteanalyysiin (9,0/9,6) ja sukusolujen luovutukseen (9,5/9,5).
Tampereella kävi jopa niin, että asiakastyytyväisyys nousi 0,1 prosenttiyksikköä edellisvuodesta, vaikka vastaavasti suositteluhalukkuus laski kolme desimaalia.
”Kaikki on olleet tosi ihania, kysymyksiin ja huoliin on aina saanut vastauksen. Kiitos, kiitos, kiitos!”
Samanlaista palautetta tuli myös Helsingissä:
”Ruusuja kokonaisajattelusta ja huomioimisesta koko hoidon ajan. Sekä isot ruusut kaikille sydämellisestä palvelusta.”
Tutkimukset tehtiin syyskuussa 2020 niin, että jokainen klinikka lähetti kysymykset sadalle asiakkaalle, jotka saivat arvioida tyytyväisyyttä ja suositteluhalukkuutta asteikolla 1–10 (1=erittäin tyytymätön, 10=erittäin tyytyväinen). Vastauksia saatiin yhteensä 263 eli vastausprosentti nousi reiluun 84:ään.